Jak już informowaliśmy, poprzez organizację warsztatów z młodzieżą w wieku od 13 do 17 lat., realizujemy projekt pn. „Strzał w 10 – tkę” finansowany w ramach programu „Równać Szanse”. „Zasady pracy w grupie” to kolejny temat warsztatów realizowanych w ramach tego projektu. Warsztaty odbyły się 8.04.2010 r. w bibliotece Gimnazjum im. Jana Pawła II w Rakowie. |
Cele główne przeprowadzonych warsztatów to poznanie zasad pracy w grupie oraz nabycie przez młodzież umiejętności formowania celów pracy w grupie. Zajęcia poprowadziła Izabela Kuchniak – moderator warsztatów. Po powitaniu zgromadzonych uczestników i krótkim przypomnieniu co działo się na poprzednim spotkaniu, jakie zasady zostały ustalone na poprzednich spotkaniach Izabela Kuchniak wprowadziła młodzież w zagadnienie do tematu „Na czym polega praca w zespole i jak ją budować?”. Za pomocą ćwiczenia pt. „Papierowe wieże” młodzież poznała, a także sprawdziła w swojej grupie jak nawiązywać partnerskie stosunki w zespole, jak podejmować decyzje, a także przekonała się, że praca w zespole to też dobra zabawa. W ćwiczeniu tym uczestnicy warsztatów zostali podzieleni na grupy, nie większe niż sześcioosobowe. Ich zadaniem było zaplanowanie i wykonanie najwyższej papierowej wieży, w taki sposób, aby się nie zawaliła. Wieża ta miała być wykonana z gazet i taśmy klejącej w czasie 15 minut angażując w wykonanie zadania wszystkich członków grupy. Po wykonaniu zadania uczestnicy po kolei zastanawiali się jak im się współpracowało, czy ktoś został wykluczony z ćwiczenia i w jaki sposób udało im się osiągnąć porozumienie. Kolejnym etapem realizacji warsztatów było przypomnienie planu zadania jakim jest stworzenie scenariusza „Dnia Otwartego Sekcji”, a następnie przeprowadzenie ćwiczenia pt. „Osoby, które warto mieć w zespole”, polegającego na wypisaniu przez uczestników na dużych arkuszach papieru osób, które będą pełnić odpowiednie funkcje w zespole np. organizator, lider, poszukiwacz (promotor), twórca (innowator), człowiek kontaktów, oceniający, podtrzymujący, doprowadzający do skutku. Do każdej osoby młodzież miała za zadanie dopasowanie odpowiednich, typowych cech, zalet i dopuszczalnych wad. Po dopasowaniu odpowiednich cech do każdej osoby, młodzież wybrała w gronie własnego zespołu osoby, które będą odpowiedzialne za poszczególne etapy pracy nad scenariuszem „Dnia Otwartego Sekcji” i posiadają takie cechy, które pozwalają mu sprawować taką funkcję. Następnie pracując w grupach młodzież konstruowała kolejny etap scenariusza „Dnia Otwartego Sekcji”. Po odczytaniu przygotowanych scenariuszy dokonano ewaluacji zajęć warsztatowych. Młodzież z dużym zaangażowaniem uczestniczyła w warsztatach. Podczas zajęć miała okazję poznać zasady pracy w grupie, które będzie stosować także podczas wzajemnej współpracy w sekcjach sportowych, do których należy. Kolejny warsztat zaplanowany na 15 kwietnia 2010 r. będzie poświęcony nauce sporządzania harmonogramu działań planowanych do realizacji podczas „Dni Otwartych Sekcji”, prezentacji i akceptacji tworzonych scenariuszy oraz wypracowania koncepcji maskotki „Turnieju Nabytych Umiejętności”.
Agnieszka Zwierzyńska - Koordynator Projektu
Centrum Kultury Fizycznej i Rozwoju Lokalnego
w Rakowie
Agnieszka Zwierzyńska - Koordynator Projektu
Centrum Kultury Fizycznej i Rozwoju Lokalnego
w Rakowie