Od 19 stycznia zmienia się droga do zdobycia prawa jazdy. Wyjaśniamy gdzie i jakie dokumenty należy złożyć, by ubiegać się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
19 stycznia wchodzi w życie ustawa o kierujących pojazdami, która wprowadza nowe zasady uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami, w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców oraz instruktorami.
Do tej pory było tak, że kandydat na kierowcę pojawiał się w wybranym przez siebie ośrodku szkolenia kierowców i tam składał wszystkie dokumenty, łącznie z zaświadczeniem od lekarza. Nowym rozwiązaniem będzie zmiana systemu obiegu dokumentów przedkładanych przez osoby ubiegające się o uprawnienia do kierowania pojazdami.
- Od 19 stycznia przyszły kierowca może osobiście lub elektronicznie złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy wraz z niezbędnymi dokumentami do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu miejskiego lub starostwa powiatowego – mówi Michał Godowski, członek Zarządu Powiatu w Kielcach.
Po weryfikacji dokumentów generowany będzie w systemie teleinformatycznym profil kandydata na kierowcę (PKK). Na szkolenie będzie się on zgłaszał do dowolnie wybranego ośrodka szkolenia kierowców z numerem PKK, który po zakończeniu kursu zaktualizuje profil o dane, potwierdzające jego ukończenie. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, po pobraniu PKK i przeprowadzeniu egzaminu państwowego, również zaktualizuje w systemie teleinformatycznym profil o dane, dotyczące pozytywnie zdanego egzaminu państwowego.
Następnie, już na podstawie zaktualizowanego profilu kandydata na kierowcę po zdaniu egzaminu, w Wydziale Komunikacji zostanie zamówiony dokument prawa jazdy.
Informacja Starostwa Powiatowego w Kielcach