Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole aż do ukończenia przez nie 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24 roku życia. Co ważne, od 2019 r. świadczenie przysługuje również uczniom szkół dla dorosłych i policealnych.
Program obejmuje dzieci wychowujące się zarówno w rodzinach, jak i te przebywające w pieczy zastępczej.
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka(czyli osoba, która sprawuje faktyczna opiekę nad dzieckiem i wystąpiła do sądu o adopcję tego dziecka), a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Wnioski o świadczenie dobry start od 1 lipca rodzice mogą składać drogą elektroniczną przez ministerialny portal emp@tia, bankowość elektroniczną lub portal usług elektronicznych ZUS. Świadczenie dobry start nie podlega unijnej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Oznacza to, że gmina ustala prawo do świadczenia dobry start samodzielnie i nie przekazuje wniosku do wojewody, nawet jeśli jeden z rodziców dziecka przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - w państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii.
Przyjmowanie wniosków papierowych rozpocznie się 1 sierpnia, natomiast wnioski w formie elektronicznej można składać od 1 lipca. Wnioski są przyjmowane w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Rakowie przy ul. J. Sienieńskiego 19 do dnia 30 listopada. Jeżeli wniosek nie wpłynie najpóźniej do 30 listopada prawo do świadczenia dobry start przepadnie.
UWAGA! W związku z utrzymującą się w kraju sytuacją epidemiologiczną interesanci proszeni są o przesyłanie wniosków elektronicznie lub pobranie wniosku w wersji papierowej w celu jego wypełnienia w domu i składania w instytucji kompletu wypełnionych dokumentów. Tak przygotowane dokumenty pozwolą na sprawną obsługę interesantów, która nie będzie powodowała narażenia na zakażenie koronawirusem. Dokumenty można również przesłać za pośrednictwem poczty tradycyjnej.
Wniosek o świadczenie dobry start
Załącznik do wniosku wypełnia się w sytuacji gdy w rodzinie jest więcej niż 5 - ro dzieci.
Lista banków uczestniczących w programie:
Alior Bank S.A.
PKO Bank Polski S.A./Inteligo
Bank Pocztowy S.A.
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
BNP Paribas Bank Polska S.A.
Credit Agricole Bank Polska S.A.
Getin Noble Bank S.A.
ING Bank Śląski S.A.
mBank S.A.
Bank Millennium S.A.
Nest Bank S.A.
Bank Pekao S.A.
SGB-Bank S.A.
Informacje można również uzyskać na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.